úterý 10. listopadu 2015

Uč se, synku, moudrým býti...nebo uvidíš!

Když jsem přicházel před šestou hodinou ranní coby učedník do kuchyně, bývalo mi některým z vyučených kuchařů rovnou slíbeno, že dostanu do držky. Podotýkám, dělo se tak dávno před tím, než jsem se čehokoliv byť jen dotknul, patrně z preventivních důvodů. Jedním dechem musím dodat, že k mé inzultaci naštěstí nikdy nedošlo.
 
Byl jsem přidělen malinkatému důchodci, který vařil hotová jídla. Musím uznat, že od legračního děduly, který byl produktem učňovského školství První republiky, jsem se přece jen lecčemu naučil. S úsměvem vzpomínám, kterak mne rtuťovitý stařík tiše vybízel k vyššímu výkonu slovy: "Dělej, k...a, dělej, plavem jak ryby!"
 
Jo. To byly časy! Dnes stačí, když učnici slušně pobídnu, že by mohla zrychlit - v tu ránu následuje úprk do šatny, odkud zhroucená a vzlykající postava hlásí mobilním telefonem mateřskému vzdělávacímu ústavu, jakého neslýchaného zvěrstva jsem se na ní dopustil! Případně na mne začne rovnou řvát, že ona se přece snaží!
 
Přesně toto zažil ve své reality show sám Velký Zdeněk (to naše sluníčko, které nám svítí na cestu - některým marně). Díl pořadu byl věnován jedné severočeské škole, která vychovává budoucí adepty kuchařského řemesla. Zdeněk vzal učedníky  trošku do "presu", tedy v tom smyslu, že po nich vůbec něco chtěl. Na to nebyli zvyklí, na praxi platilo za úspěch, když si neublížili. K nožům je raději ani nepouštěli. No, a jedna děvenka začala po Zdeňkovi řvát, že oni se to přece teprve učí. Načež Zdeněk s klidem podotknul, že jsou věci, které už by dávno měli umět! A měl pravdu.
 
Milému Zdeňkovi však neřekli jednu věc: učební obor, se kterým se v této škole potkal, je maskován titulem Kuchařské práce. To není totéž, co obor Kuchař! Pod názvem Kuchařské práce se ve skutečnosti ukrývá obor, který vzdělává kvalifikované pomocné síly. Je určen spíše slabším žákům, osnovy jsou volnější a méně náročné. Bylo fajn, že národu bylo předvedeno, jací "studenti" takový obor navštěvují. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit: ano, jednalo se skutečně o reprezentativní vzorek!
 
Ale jsou samozřejmě výjimky, uznávám, že také z tohoto oboru se rekrutují  použitelní kuchaři. Zároveň si však říkám: jestliže u oboru Kuchař jsou použitelní tak dva čerství absolventi ze sta, kolik "kousků" je to u oboru Kuchařské práce?
 
Sakra, půl jedné v noci, i Gastrokocour musí spinkat.
 
Včera jsem se nerozloučil - takže
 
mňau
 
a čau  
 
   

Žádné komentáře:

Okomentovat